Werken met Junior Wereld Campus geeft een solide basis voor de invulling aan burgerschap op school. Zowel de inhoudelijke doelen als vaardigheidsdoelen van burgerschap komen in diverse modules terug. Denk hierbij aan samenleven, democratisch bewustzijn, maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid, respect en tolerantie. De hierbij behorende houding en sociale en communicatieve vaardigheden worden tegelijkertijd en in samenhang ontwikkeld door de structurele toepassing van onderzoekend en ontwerpend leren.
Met Junior Wereld Campus bent je bovendien uitstekend voorbereid op de nieuwe kerndoelen voor 2027. De methode legt een stevig fundament voor de ontwikkeling van democratische vaardigheden, het bespreken van maatschappelijke vraagstukken en het vormen van een eigen mening.
Junior Wereld Campus leert kinderen digitale vaardigheden door ze direct toe te passen in boeiende projecten. Leerlingen ontdekken zelf informatie en leren nieuwe technologieën gebruiken, precies wanneer ze die nodig hebben. Deze aanpak zorgt ervoor dat digitale geletterdheid logisch en relevant is, en zowel leerlingen als leerkrachten goed ondersteund worden.
Junior Wereld Campus laat leerlingen taal en rekenen gebruiken tijdens onderzoekend en ontwerpend leren. Door te onderzoeken en ontwerpen leren ze complexe problemen oplossen. Taal helpt hen om samen te werken en hun bevindingen te delen. Rekenen is nodig voor data-analyse, berekeningen en het bouwen van prototypes. Zo worden taal en rekenen op een natuurlijke manier belangrijke vaardigheden voor de 21e eeuw.
Bij Onderzoekend Leren worden leerlingen gestimuleerd om zich te verwonderen over organismen, objecten en verschijnselen in hun omgeving. Leerlingen verkennen op een speelse manier wat ze al weten en wat ze nog willen leren. Vanuit nieuwsgierigheid formuleren de leerlingen samen met de leerkracht (onderzoeks)vragen die het startpunt zijn van hun leerproces. Leerlingen voeren onderzoek uit om uiteindelijk hun (onderzoeks)vragen te kunnen beantwoorden.
Bij Ontwerpend Leren staat de behoefte of een probleem van de leerlingen centraal. Leerlingen worden gestimuleerd om stapsgewijs creatieve oplossingen te bedenken voor de problemen of behoeften. Doordat ze zich gaan inleven, out-of-the-box denken, uitproberen en opnieuw beginnen, ontwikkelen ze zich tot creatieve denkers en probleemoplossers.
Met Junior Wereld Campus werken leerlingen samen in gemengde groepjes (coöperatief leren). Sterkere en zwakkere leerlingen leren van elkaar door samen te werken aan opdrachten. Zwakkere leerlingen krijgen uitleg en sterke leerlingen leren de stof beter door die uit te leggen. Dit stimuleert samenwerking en laat leerlingen verschillende talenten ontdekken. Daarnaast biedt Junior Wereld Campus veel visueel materiaal tijdens de lessen, waardoor zowel beelddenkers als taaldenkers voldoende ondersteuning krijgen.
Binnen Junior Wereld Campus krijgen leerkrachten toegang tot een breed scala aan bronnen, variërend van informatieve teksten tot inspirerende verhalen, die perfect zijn voor diepgaande analyse. De lees- en kijklijst bevat zorgvuldig geselecteerde teksten die aansluiten bij het thema van de module. En door close reading te verbinden aan de vragenmuur tijdens onderzoeksmomenten en de ideeënmuur bij ontwerpprocessen, wordt de betrokkenheid van leerlingen vergroot. Ze leren niet alleen de inhoud beter begrijpen, maar leggen ook een directe link tussen de tekst en hun eigen leerdoelen en interesses.