In een wereld die razendsnel verandert, is het belangrijker dan ooit dat kinderen leren om kritisch te denken, problemen op te lossen en creatief en veerkrachtig te zijn. Onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) biedt een krachtige en succesvolle aanpak om deze essentiële 21e-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen en in te zetten.

Wat is Onderzoekend en Ontwerpend leren?

OOL is een leermethode waarbij leerlingen actief betrokken zijn bij het stellen van vragen, onderzoeken, experimenteren en ontwerpen van oplossingen. Het stimuleert nieuwsgierigheid, creativiteit en een probleemoplossend vermogen, vaardigheden die onmisbaar zijn in de moderne samenleving.

Waarom OOL in het basisonderwijs?

Motivatie en betrokkenheid: OOL maakt leren leuk en betekenisvol. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen de wereld om hen heen begrijpen. OOL speelt in op deze natuurlijke nieuwsgierigheid en stimuleert de intrinsieke motivatie.
Diepgaand leren: In plaats van feiten te reproduceren, leren kinderen bij OOL om verbanden te leggen, kritisch te denken, informatie toe te passen en vaardigheden in te zetten in nieuwe situaties. Dit leidt tot een dieper begrip van de leerstof.
Voorbereiding op de toekomst: De wereld van morgen vraagt om mensen die kunnen omgaan met complexe problemen, innovatieve oplossingen kunnen bedenken en zich kunnen aanpassen aan veranderingen. Met OOL leren kinderen verschillende nieuwe vaardigheden en weten ze deze op het juiste moment in te zetten en toe te passen.

Junior Wereld Campus: OOL in actie

Onderzoekend en ontwerpend leren is perfect te integreren binnen wereldoriëntatie en loopt dan ook als rode draad door Junior Wereld Campus heen. Leerlingen worden uitgedaagd om vragen te stellen, onderzoek te doen, experimenten uit te voeren en creatieve oplossingen te ontwerpen voor realistische problemen. Ze zien en voelen het nut van het leren doordat ze het geleerde gelijk in praktijk moeten brengen.

In Junior Wereld Campus zijn alle stappen van OOl vanaf de eerste les meegenomen . Zo start elke eerste les van een nieuwe module met het verwonderd of nieuwsgierig raken. Dit kan bijvoorbeeld door het tonen van een filmpje wat vragen oproept, een brief die de kinderen ontvangen met een hulpvraag of door een activiteit waardoor ze zelf zien wat ze wel en nog niet weten. Vervolgens bepalen ze wat ze willen weten en leren over het onderwerp en zetten ze een eigen onderzoek op of maken ze ontwerpen, Aan het eind van elke module moeten de uitkomsten getoond worden. Dit kan zijn in een demonstratie, presentatie, mini les en nog veel meer. Alle deze vaardigheden worden gedurende de hele schoolcarrière geoefend.

Benieuwd naar meer?

Ontdek zelf hoe Junior Wereld Campus uw school kan helpen bij het vormgeven van toekomstbestendig burgerschapsonderwijs.

Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden. Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden. Neem contact op en zet vandaag nog de eerste stap naar een verrijkende leerervaring voor uw leerlingen!